Tietoja Valmennus- ja testauskeskus Kaupin testistä

Testitietoa ja muistutus jäsenedusta! (VTE-Kauppi nettisivut)

Tampere Trail Running yhteisön jäsenenä saat alennuksen juoksumatolla toteuttavista kuntotesteistä. Testin voi toteuttaa joko maskin kanssa (suora maksimaalisen hapenottokyvyn testi) tai ilman (kynnystesti). Maskin kanssa saadaan tarkempia tietoja hengityskaasujen muodossa. Molemmissa testeissä laktaatteja (maitohappoja) mitataan sormenpäästä otettavista verinäytteistä. 

Testin hinta on hengityskaasujen mittauksella 145 euroa, mutta TTR:n jäsenille 110e. Ilman kaasuja kynnystestin hinta on 89 euroa, TTR:n jäsenille 75euroa. Hinnat nykyisten tietojen mukaan vuoden 2020 loppuun.

Testi tehdään juosten (voidaan tehdä myös sauvakävellen, rullahiihtäen, pyöräillen tai soutaen). Aluksi lämmittellen ja lopetellaan palautellen. Itse testissä vauhtia lisätään 2-3 minuutin välein 1km/h. Tarkoitus on aloittaa mahdollisimman rauhallisesti ja päättää jokaisen maksimivauhtiin. Jokaisen vauhdin lisäyksen välissä sormenpäästä otetaan verinäyte. Testi kokonaisuudessaan verryttelyineen kestää n.45min.

Testipalautteesta saa tiedoksi omat harjoitusalueet. Eli millä sykkeellä ja millä vauhdilla erilaisia harjoituksia olisi syytä tehdä parhaan mahdollisen hyödyn saavuttamiseksi. Testikoosteesta jokaiselle annetaan viisiportainen harjoitusalueiden jaottelu: Peruskestävyys: PK1, PK2, Vauhtikestävyys: VK1, VK2 ja Maksimikestävyys: MK. Samalla testissä oma taso vertautuu muihin aktiiviliikkujiin ja omaan ikäryhmään. Testin alussa tehtävä kehonkoostumusmittaus kertoo mm. rasvaprosentin ja lihasmassan määrän.

Testissä juoksuani kuvattiin ja samalla sain palautetta juoksuasennosta, askelluksesta ja juoksun taloudellisuudesta. Usein kuntourheilijan omat käsitykset treenaamisesta ja tasosta voivat olla yllättävänkin kaukana todellisuudesta. Tästä syystä testi sopiikin hyvin kaikille, joita liikkuminen edes hieman tavoitteellisesti kiinnostaa.

Testin hyödyt lyhykäisyydessään voisivat olla esimerkiksi:

1.Tietää missä mennään tai mihin kannattaisi treenaamisessa painottaa. Samalla kertoo nykytason tai jos testejä on tehnyt jo aiemmin, mahdollisen kehityksen ja päivittää aiempaa treeniohjelmaa.

2.Auttaa harjoittelemaan fiksummin. Testi antaa tietoja eri harjoitusalueiden sykkeistä ja vauhdeista sekä kestävyysominaisuuksien tasapainosta.

3.Palautteesta saa tietoa oman tason suhteesta muihin aktiiviliikkujiin ja ikäryhmään yleisesti

4.Testin palautteessa on yksilöllisiä harjoitteluohjeita testitulosten perusteella.

Testin voi käytännössä teettää milloin vain. Testaaja suositteli harjoituskauden alkua. Polkujuoksijalle tämä voisi tarkoittaa marras-helmikuun aikaa, jolloin aiemmat kisat on ohi ja uusi harjoituskausi on aluillaan. Tavoitteellinen harrastaja hyötyy testistä 6kk välein, mutta kuntoilijalle vuoden tai kahden väli ei välttämättä tee suuria muutoksia.

 

Hengityskaasujen mittaamisen hyödyt:

1. Kynnysten määrittely hengityskaasuista laktaattien lisäksi tarkentaa tuloksia

2. Se kertoo hapenkulutuksen kautta juoksutekniikan taloudellisuudesta (mitä vähemmän happea kuluu tietyllä vauhdilla, sitä lujempaa voi juosta)

3. Mittaus kertoo todellisen maksimaalisen hapenottokyvyn

Aivan ensimmäistä kertaa testiä tekevälle, hengityskaasujen mittaamista voi miettiä. Toki mitä useampaa asiaa mitataan, sitä tarkempi itse testi on.

Lyhyesti yhteenvetona:

Testistä on lähes varmasti hyötyä kaikille. Testiä varten ei tarvitse olla niin sanotusti huippukunnossa, testi on testi, eikä kisa. Sekä tietenkin yhteisöön kuulumisen tuoma alennus kannattaa ehdottomasti hyödyntää.

Kirjoittaja Timo Väistö (UltraTimo2020), kävin itse testissä ja pyysin testiä koskevat tiedot Valmennus- ja testauskeskus Kaupin Kimmo Lajuselta (oikoluettu ja tarkistettu)

One Comment on “Tietoja Valmennus- ja testauskeskus Kaupin testistä

  1. Päivitysilmoitus: UltraTimo kävi testeissä – Tampere Trail Running

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s