Ohjeet yhteislenkille

Ohjeet TTR-yhteislenkeille osallistujille

(in English below)

Harkitsetko yhteislenkille osallistumista? Mikäli olet ensi kertaa matkassa, niin lue alla olevat ohjeet. Oikealla valmistautumisella lenkistä tulee hyvä kokemus niin itsellesi kuin muillekin. Tervetuloa mukaan!

Huomioi lenkin vauhtitaso sekä pituus arvioi kuntosi mieluummin ala- kuin yläkanttiin, jos sinulla ei ole kokemusta polkujuoksusta. Yleisohje vauhdin arvioimiseen: sileän juoksuvauhti x 1.5 (6 min/km sileällä = 9 min/km polulla). Lenkin pituus, mahdollinen teema ja arvioitu kesto ilmoitetaan lenkkikutsun yhteydessä.

Jokainen osallistuu yhteislenkeille omalla vastuullaan ja huolehtii omasta tapaturmavakuutuksestaan. Järjestäjillä tai ohjaajilla ei ole voimassa toiminnan vastuuvakuutusta.

Talvikauden 2020 keskiviikkoisin järjestettäviä yhteislenkkejä kutsutaan Lähilenkeiksi. Lenkit järjestetään yhteistyössä Lähitapiolan kanssa.

Lue lisää

UltraTimo kävi testeissä

Toinen osa siitä testistä, nyt testattavan näkövinkkelistä

Minut testattiin Valmennus- ja testauskeskus Kaupissa (testin valvoi Kimmo Lajunen) maskitestissä. (HUOM! Sain testistä alennuksen Tampere Trail Running -yhteisölle tekemäni päivityksen takia). Testistä yleisesti voi lukea aiemmasta päivityksestä ja se löytyy tästä. Saamani tulokset puhuvat puolestaan, tulevaisuus näyttää käytänkö saatuja tietoja hyödyksi. Aloitan hieman taustojen kertaamisella ja hötkyilevät tilastonikkarit voivat siirtyä saman tien raportin loppupuolelle. Pienenä teaserina vertaan itseäni hieman leikkimielisesti maamme kärkijuoksijoihin. Koska miksi ei?

Lue lisää

Tietoja Valmennus- ja testauskeskus Kaupin testistä

Testitietoa ja muistutus jäsenedusta! (VTE-Kauppi nettisivut)

Tampere Trail Running yhteisön jäsenenä saat alennuksen juoksumatolla toteuttavista kuntotesteistä. Testin voi toteuttaa joko maskin kanssa (suora maksimaalisen hapenottokyvyn testi) tai ilman (kynnystesti). Maskin kanssa saadaan tarkempia tietoja hengityskaasujen muodossa. Molemmissa testeissä laktaatteja (maitohappoja) mitataan sormenpäästä otettavista verinäytteistä. 

Testin hinta on hengityskaasujen mittauksella 145 euroa, mutta TTR:n jäsenille 110e. Ilman kaasuja kynnystestin hinta on 89 euroa, TTR:n jäsenille 75euroa. Hinnat nykyisten tietojen mukaan vuoden 2020 loppuun.

Testi tehdään juosten (voidaan tehdä myös sauvakävellen, rullahiihtäen, pyöräillen tai soutaen). Aluksi lämmittellen ja lopetellaan palautellen. Itse testissä vauhtia lisätään 2-3 minuutin välein 1km/h. Tarkoitus on aloittaa mahdollisimman rauhallisesti ja päättää jokaisen maksimivauhtiin. Jokaisen vauhdin lisäyksen välissä sormenpäästä otetaan verinäyte. Testi kokonaisuudessaan verryttelyineen kestää n.45min.

Testipalautteesta saa tiedoksi omat harjoitusalueet. Eli millä sykkeellä ja millä vauhdilla erilaisia harjoituksia olisi syytä tehdä parhaan mahdollisen hyödyn saavuttamiseksi. Testikoosteesta jokaiselle annetaan viisiportainen harjoitusalueiden jaottelu: Peruskestävyys: PK1, PK2, Vauhtikestävyys: VK1, VK2 ja Maksimikestävyys: MK. Samalla testissä oma taso vertautuu muihin aktiiviliikkujiin ja omaan ikäryhmään. Testin alussa tehtävä kehonkoostumusmittaus kertoo mm. rasvaprosentin ja lihasmassan määrän.

Testissä juoksuani kuvattiin ja samalla sain palautetta juoksuasennosta, askelluksesta ja juoksun taloudellisuudesta. Usein kuntourheilijan omat käsitykset treenaamisesta ja tasosta voivat olla yllättävänkin kaukana todellisuudesta. Tästä syystä testi sopiikin hyvin kaikille, joita liikkuminen edes hieman tavoitteellisesti kiinnostaa.

Testin hyödyt lyhykäisyydessään voisivat olla esimerkiksi:

1.Tietää missä mennään tai mihin kannattaisi treenaamisessa painottaa. Samalla kertoo nykytason tai jos testejä on tehnyt jo aiemmin, mahdollisen kehityksen ja päivittää aiempaa treeniohjelmaa.

2.Auttaa harjoittelemaan fiksummin. Testi antaa tietoja eri harjoitusalueiden sykkeistä ja vauhdeista sekä kestävyysominaisuuksien tasapainosta.

3.Palautteesta saa tietoa oman tason suhteesta muihin aktiiviliikkujiin ja ikäryhmään yleisesti

4.Testin palautteessa on yksilöllisiä harjoitteluohjeita testitulosten perusteella.

Testin voi käytännössä teettää milloin vain. Testaaja suositteli harjoituskauden alkua. Polkujuoksijalle tämä voisi tarkoittaa marras-helmikuun aikaa, jolloin aiemmat kisat on ohi ja uusi harjoituskausi on aluillaan. Tavoitteellinen harrastaja hyötyy testistä 6kk välein, mutta kuntoilijalle vuoden tai kahden väli ei välttämättä tee suuria muutoksia.

 

Hengityskaasujen mittaamisen hyödyt:

1. Kynnysten määrittely hengityskaasuista laktaattien lisäksi tarkentaa tuloksia

2. Se kertoo hapenkulutuksen kautta juoksutekniikan taloudellisuudesta (mitä vähemmän happea kuluu tietyllä vauhdilla, sitä lujempaa voi juosta)

3. Mittaus kertoo todellisen maksimaalisen hapenottokyvyn

Aivan ensimmäistä kertaa testiä tekevälle, hengityskaasujen mittaamista voi miettiä. Toki mitä useampaa asiaa mitataan, sitä tarkempi itse testi on.

Lyhyesti yhteenvetona:

Testistä on lähes varmasti hyötyä kaikille. Testiä varten ei tarvitse olla niin sanotusti huippukunnossa, testi on testi, eikä kisa. Sekä tietenkin yhteisöön kuulumisen tuoma alennus kannattaa ehdottomasti hyödyntää.

Kirjoittaja Timo Väistö (UltraTimo2020), kävin itse testissä ja pyysin testiä koskevat tiedot Valmennus- ja testauskeskus Kaupin Kimmo Lajuselta (oikoluettu ja tarkistettu)

Tutkimus: (Varhais)Keski-ikäisen miehen itsetietoisuus ja käsitys itsestä suhteessa lippalakin lipan asentoon

Tutkimus: (Varhais)Keski-ikäisen miehen itsetietoisuus ja käsitys itsestä suhteessa lippalakin lipan asentoon

1.Johdanto

Pseudotieteellinen tutkimus polkujuoksijan lippalakin lipan nostamisesta ylös. Todellisuuden sekoittuminen harhaiseen minäkuvaan ja käsitykseen itsestä, suhteessa muihin ja toisiin.

Tutkimuksessa haastateltiin lippalakin lipan ylöskääntäviä miehiä, joiden keski-ikä sopi tutkimukseen. Yläikäisiä tai alaikäisiä ei huomioitu ja heidän vastauksensa tuhottiin ettei tutkimustulos vääristy. Tutkimusaineisto on julistettu salaiseksi, eikä sitä näytetä, luovuteta tai anneta kenellekään. Tägäsin suurimman osan mukaan Instagramiin. Tutkittavien henkilötietoja ei vuodettu sen kauemmas.

Lue lisää

Inov8 Trail Cup 2020 osakilpailut

Alunperin instagramissa julkaisemani viisi Inov8 Tampere Trail Cup osakilpailuaraporttia olkaa hyvät.

 

Inov8 Tampere Trail Cup osakilpailu 1.Kauppi

Kauppi on tunnettu eliittipoluistaan ja Kauppi Centteristä ja tästä päivästä eteenpäin meikän pohja-ajasta. Nyt mentiin lujaa. Täydellinen kehon tasapaino, rentous ja vauhti yhdistyi tänään erinomaisesti. Löysin lähes täydellisen rytmin juoksuun heti alussa, eli menin aivan liian lujaa ja meinasin kuolla ensimmäisen kilsan jälkeen.

Lue lisää

UltraTimo testasi Nosht energiakarkit

Voitin ja sain Noshtin virtuaalikisasta energiakarkkisetin. Tämä menee mainoksesta, mutta en tee yhteistyötä firman kanssa. Noshtin karkkeja on kahdeksaa eri makua, joista alla esittelen nämä kaikki. Namuset on pakattu pieneen taskuun menevään pakettiin, jossa jokaisessa on kolme marmeladia muistuttavaa laattaa. Jokainen laatta vastaa energiasisällöltään yhtä perinteistä geeliä. En pidä geelipusseista roskan takia ja niiden koostumus ei ole mielestäni mitenkään nautinnollinen. Geelikarkit ovat siis mun juttu jo lähtökohtaisesti. Tästä eka piste ennen arviointia. Hyvänä lisänä näitä tuntuu syövän kaikki tällä hetkellä polkujuoksunsilmäätekevät. 

Lue lisää

UltraTimo ja NUTS virtualrace

Osallistuin pääsiäisenä NUTS trail runningin järjestämään virtuaalikilpailuun #nutsvirtualrace lauantaina 10km ja maanantaina 21km.

Virtuaalikisoissa järjestäjä määrittelee matkan ja osallistuja itse reitin ja ajankohdan tietyn ajanjakson sisällä. NUTS antoi aikaa koko pääsiäisen. Omaa suoritusta olisi voinut myös parantaa aikaikkunan sisällä. Tätä kirjoittaessani oma sijoitukseni voi siis vielä tippua. Kisa päättyy maanantaina 23.59.

Lue lisää

Erikoisia aikoja UltraTimo

Elämme erikoisia aikoja

Viime päivityksestä on jo hetki aikaa. Eli kuukausi. Niputinkin seuraavaksi kuukauden tärkeimmät yhteen. Yksi pitkälenkki. Yksi virtuaalikisa ja yksi rypästreeni. Kilometreissä matkaa alkuvuonna on kertynyt 440. Aikaa olen käyttänyt sopivasti, suurin osa matalahkolla sykkeellä. Kilometreissä ei näy lisääntynyt metsäseikkailu perheen kanssa, joka on toiminut erinomaisena palautteluna.

btf

Viime ajoista päällimmäisenä on jäänyt mieleen rajoitukset elämässämme. Samalla kaikki kevään kilpailut on peruttu, itseltäni toki vielä tässä vaiheessa vain BodomTrail ja pari muuta pienempää tapahtumaa ja sovittua juttua. Oikeastaan siis elämäni ei ole tässä vaiheessa kauheasti häiriintynyt.

Lue lisää

Mustavuori Vertical kilometer

Kisan ideana oli kammeta itsensä 15 kertaa Mustavuoren päälle ja tulla sieltä alas. Sarjoja oli kaksi, suksilla tai ilman. Menin tietty ilman. Lähtökohtaisesti tiesin olevani vahvoilla, reitti oli entuudestaan tuttu ja olen tunkannut kaikenlaisia nyppylöitä vapaa-aikanani. Olen käsittämättömän kovassa kunnossa ja kausi on vasta alussa.

Pakkasin maltillisen satsin energiaa ja reilut puoli litraa vettä. Jalkaan laitoin #teamvj2020 nastat. Ilmoittauduin kisaan vasta perjantaina vinkumalla lisää aikaa ennakkoilmoittautumiseen, koska en halunnut antaa kilpailijoille liikaa infoa osallistumisestani ja tietenkin pelkäsin, että jos liikaa uhoan ennakkoon joudun venymään enemmän itse kisassa. Taktiikka toimi. Kilpailijamäärä oli jo lähdössä maltillinen. Tosin osa näytti ihan ammattilaisilta.

Lue lisää

Rovaniemi 150

66 km ultrajuoksua napapiirin talvessa

Kyseessä on kilpailu, jossa liikutaan käytännössä moottorikelkkareittejä pitkin – joko jalkaisin, hiihtäen tai (fat) pyörällä. Tarvittavat tavarat voi kantaa selässä, pakata pyörään tai vetää pulkassa perässä. Ensimmäisen kerran kisa järjestettiin vuonna 2012, jolloin tarjolla oli vain 150km retki. Vuonna 2015 mukaan tuli 66km sprintti sekä 300km hiihtolomaversio. Lyhyt kisa on hengeltään lähellä tavanomaista polkujuoksua, 300km:ssa on jo paljon vaelluksen makua yöpymisineen joko laavuilla tai bivyssä. 150km on sitten – vauhdista riippuen – jotain tältä väliltä.

Kisa on 111 osallistujamäärän perusteella ”kyläkilpailu”. Silti harvinaisen kansainvälinen! Alkuvuosina ei tainnut olla yhtään suomalaista kilpailijaa – nyt sentään jo 10% ilmoittautuneista. Osallistujia on lähtölistassa yhteensä yli 30 maasta ja kilpailun pääorganisaattori, Àlex S. Casanovas, on catalonialainen. Suurimmat osallistujamaat ovat U.K., Suomi, Ranska ja Italia. Käsittääkseni suurin osa suomalaisista – edes polkujuoksijoista – ei ole koskaan edes kuullut koko tapahtumasta. Itse törmäsin kisaan täysin vahingossa, kun kuuntelin Toni Lundin haastattelun Polkuporinoissa. Kisasta tuli puhetta Tina Bartolin kanssa ja päätimme lähteä testaamaan tätä arktista retkeä.

Lue lisää

UltraTimo Road to HimosTrail 2020, 52km

Osa 1.

Tästä se lähtee. Meikän matka kohti HimosTrailia ja UltraTimo2020 projektin tämän hetkistä maalia. Elokuun jälkeen olen viisaampi haluanko jatkaa vielä pidemmille matkoille, vaihdanko lyhyemmille vai siirrynkö OCR (obstacle course run) fiilistelijäksi. Lähes kaikki on vielä auki, kuin myös ensimmäisen ultrani läpivienti.

Kenkäasiani kolahti onneksi kerralla kuntoon, kun minut valittiin mukaan VJ Team 2020 brändilähettilääksi. Olen juossut nyt jo reilun vuoden pelkästään VJn kengillä, joten valinta lähteä mukaan oli helppo. Samalla VJ on ollut lähes alusta asti polkuprojektissani mukana. Tästä huolimatta ja silti yritän jatkaa rehellistä kommentointia kengistä ja suhtaudun edelleen kenkiin ylianalysoiden. Samalla odotan tietenkin kevään/kesän uutuuksia (VJn kenkäarvioita aiemmassa blogitekstissäni). Pakko vielä loppuun todeta, että hyvillä jalkaasi sopivilla kengillä on iso ero sellaisiin, joissa on jokin tai joitain puutteita. Hyvällä kengällä juoksee mielellään ja pidemmälle.

dav Lue lisää